یادداشتهای گذری
یادداشتهای گذری

یادداشتهای گذری

حذف و اضافه در اسناد استیضاح جنجالی

ماجرای استیضاح بی‌سابقه وزیر کار ادامه دارد؛ ماجرایی که به «فاضل‌گیت» معروف شد. جلسه‌ای که هرچند برای استیضاح وزیر کار به دلیل اصرار احمدی‌نژاد بر حضور سعید مرتضوی در تامین اجتماعی برگزار شد اما با افشا گری‌های رییس‌جمهوری، سرنوشتی متفاوت از یک استیضاح معمولی پیدا کرد. محمود احمدی‌نژاد در مجلس فیلمی از جلسه فاضل لاریجانی، برادر رییس مجلس و رییس قوه‌قضاییه با سعید مرتضوی دادستان سابق تهران پخش کرد که بنا بر ادعای احمدی‌نژاد نشان می‌داد فاضل لاریجانی درخواست‌های مالی مطرح کرده است. حالا دو هفته پس از روز استیضاح یکی از نمایندگان نزدیک به دولت می‌گوید آنچه به عنوان مشروح مذاکره روز استیضاح چاپ و در اختیار نمایندگان قرار گرفته تحریف شده؛ هم حذفی داشته هم اضافه. دیروز مهدی کوچک‌زاده نماینده حامی دولت در مجلس نسبت به آنچه او «تحریف مشروح مذاکرات مجلس» خواند اعتراض کرد. کوچک‌زاده در تذکری به علی لاریجانی گفت: «مشروح مذاکرات مجلس سند کشور است و نباید هیچ موردی از آن حذف شود.» کوچک‌زاده با استناد به آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: مذاکره هر جلسه باید ضبط و ثبت و حداکثر 48 ساعت بعد بین نمایندگان توزیع شود؛ صورت‌جلسه نیز باید به امضای رییس یا نایب‌رییس جلسه برسد. آنچه در انتشارات مجلس تحت عنوان مشروح مذاکرات مجلس در جلسه 64 که نمی‌خواهم بگویم چه بوده است و نمی‌خواهم وارد جزییات تلخ آن شوم، به عنوان متن مذاکره منتشر شده، به جای این‌که 48 ساعت بعد به دست نمایندگان برسد، 15 روز بعد به دست نمایندگان رسیده است.» اما اصل انتقاد کوچک‌زاده نه تاخیر در ارائه مشروح مذاکره 64‌ امین جلسه مجلس نهم که «تحریف» مذاکره منتشر شده این جلسه توسط انتشارات مجلس بود.
کوچک‌زاده با اشاره به متن مذاکره منتشر شده گفت: «در متن منتشر شده مذاکره، مواردی آمده است که در صورت تطبیق آن با صدا و فیلم جلسه متوجه می‌شویم این موارد از تریبون مجلس گفته نشده است.» او تاکید کرد: «مشروح مذاکره مجلس، حرف‌های نمایندگان از تریبون است، این‌که حرف‌های نماینده‌ای از پشت تریبون بیان نشده و در مشروح مذاکره آمده، خلاف آیین‌نامه است و در این صورت می‌توان گفت که چرا حرفهای آقای «الف» که فریاد کشیده و مطلبی را گفته آمده اما حرف‌های آقای «ب» نیامده است.» کوچک‌زاده آن‌قدر از تحریف در مشروح منتشر شده مذاکره‌های روز استیضاح وزیر کار مطمئن بود که خطاب به رییس مجلس گفت: «حاضرم در هر کمیته‌ای توضیح دهم و بهتر است در این کمیته بنده و شما بنشینیم و فیلم جلسه را ببینیم و با مشروح مذاکره انطباق دهیم. بنده نمی‌دانم شما یا آقای ابوترابی‌فرد، کدام یک مسئول هستید تا پای مشروح مذاکرات را امضا کنید اما بدانید اتفاق رخ داده، خلاف آیین‌نامه و سوگندی است که شما خوردید.» لاریجانی هم در پاسخ به کوچک‌زاده تاکید کرد «هیچ موردی نباید از مشروح مذاکرات حذف شود» و محمد حسین فرهنگی از اعضای هیات‌رییسه را مامور رسیدگی به تذکر کوچک‌زاده کرد. او به فرهنگی گفت موضوع را پیگیری کند تا اگر موردی حذف شده، در مشروح مذاکره قید شود. فرهنگی نیز از کوچک‌زاده خواست مستند‌های مورد‌های حذف شده را به هیات‌رییسه ارائه کند.
نوار با مشروح منتشر شده تطبیق شود، حذف و اضافه‌ها مشخص می‌شود
مهدی کوچک‌زاده در گفت‌وگو با «بهار» می‌گوید: «تا الان چهار تا پنج جا را سراغ دارم که به مشروح مذاکره روز استیضاح اضافه شده است.»کوچک‌زاده تاکید می‌کند: «برای مشخص شدن تغییرها نوار این جلسه با مشروح چاپ شده مذاکره تطبیق داده شود.» او می‌گوید: «کلماتی نیز از متن منتشر شده حذف شده است.» البته کوچک‌زاده جزییاتی از موردهای حذف و اضافه شده به مشروح منتشر شده مذاکره روز استیضاح مجلس ارائه نمی‌کند و اعلام جزییات بیشتر را به بعد از بررسی مجلس موکول می‌کند.
نتیجه مسابقه را نمی‌توان تغییر داد
نماینده دیگر عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس هم به «بهار» می‌گوید: «موضوع تحریف احتمالی مشروح مذاکره‌های روز استیضاح وزیر کار در دستور کار فراکسیون اصولگرایان مجلس قرار می‌گیرد.» بهلول حسینی تاکید می‌کند: «اینکه مشروح مذاکره‌های مجلس تحریف شده باشد حتی اگر در حد چند کلمه باشد هم موضوع کمی نیست.» او تغییر مشروح مذاکره مجلس بعد از جلسه را به تغییر جزییات یک مسابقه بعد از پایان آن تعبیر می‌کند. نماینده میانه می‌گوید: اگر چنینی اتفاقی افتاده باشد هیات‌رییسه مجلس باید موضوع را تا برخورد با مسئولان تحریف پی‌گیری کند تا اطمینان نمایندگان به هیات‌رییسه مجلس سلب نشود.»
منبع : روزنامه بهار

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد